Tema : 1 Sekolah
Unit : 2 Bantu-membantu Amalan Murni
Tajuk : Membantu Cikgu
Peribahasa : Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
Unit : 2 Bantu-membantu Amalan Murni
Tajuk : Membantu Cikgu
Peribahasa : Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
Cikgu :
Kamal, mari ke sini sebentar. Minta murid yang ingin menolong cikgu datang ke
bilik buku teks. Sila agihkan tugasan ini. Beritahu mereka kerja yang perlu
dibuat. Pastikan tugasan itu dibuat dengan kemas. Kamu perlu bantu-membantu
untuk menyiapkan tugasan tersebut.
Kamal :
Baiklah, cikgu. Saya akan memberitahu kawan-kawan saya, sesiapa yang ingin
menolong cikgu, sila ke bilik buku teks. Saya akan pastikan tugasan ini dibuat
dengan kemas. Kami akan saling membantu untuk menyiapkan tugasan ini.
Kawan-kawan, mari kita bantu
Cikgu Masliza.
Nisa : Boleh, Kamal. Kami akan membantu
beliau.
Ujai : Baiklah. Apakah yang perlu kami buat?
Kamal : Ini tugasannya. Nisa, kamu perlu
menampalkan muka surat buku teks yang koyak. Ujai dan Razi
melabelkan kod bar pada buku teks. Terima kasih kawan-kawan. Kalau kita
bantu-membantu sudah tentu kerja berat menjadi ringan.
Ayat Perintah:
Ayat Perintah Jenis Permintaan
- ayat yang bertujuan untuk memohon permintaan atau pertolongan dengan
menggunakan perkataan minta atau tolong sebelum kata kerja. Partikel –lah boleh digunakan bagi melembutkan
ayat silaan.
Contohnya:
1. Minta semua diam.
2. Minta hadirin bersabar dan bertenang.
3. Tolong tutup suis lampu itu.
4. Tolong sampaikan bungkusan ini kepada
ayah kamu.
5. Tolonglah belikan saya buku itu.
|
Ayat Perintah Jenis Suruhan
- ayat yang diucapkan untuk tujuan memberikan perintah atau arahan
untuk melakukan sesuatu. Biasanya subjek dalam ayat ini yang terdiri daripada
diri kedua digugurkan. Ayat suruhan ini boleh wujud dalam ragam ayat penyata
atau ayat seruan berdasarkan suruhan yang hendak dilakukan.
Contohnya:
1. Siapkan tugasan yang saya berikan ini.
2. Siapka kerja kamu sekarang juga.
3. Buangkan sampah sarap ini.
4. Datang ke rumah saya esok.
5. Keluar dari sini!
|
No comments:
Post a Comment