Pengenalan Peribahasa
Peribahasa merupakan ayat atau sekumpulan kata yang tersusun dan
mengandungi makna atau pengertian yang tertentu. Susunan katanya pendek
tetapi menepati makna yang ingin disampaikan. Susunan kata yang sedap
didengar, bijak serta tepat pengertiannya ini telah menjadi pengucapan
orang ramai sejak turun-temurun. Peribahasa terdiri daripada pepatah,
bidalan, perbilangan, perumpamaan, dan simpulan bahasa. Kini kata-kata
hikmat pujangga dan ilmuan yang telah lama digunakan dalam masyarakat
turut dianggap sebagai peribahasa.
Mereka yang mahir menggunakan peribahasa dianggap telah menguasai
kemahiran berbahasa dan mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam bahasa
Melayu. Mereka juga boleh dianggap sebagai pencinta bahasa tersebut.
Sebagai satu daripada variasi dalam bahasa, peribahasa telah membantu
dalam perkembangan sastera dan bahasa Melayu sehingga boleh dianggap
setanding dengan bahasa utama dunia yang lain.
Sifat orang Melayu yang lemah lembut dan penuh santun menyebabkan mereka
sering meluahkan rasa hati melalui kata-kata simbolik, indah, dan
tersusun. Misalnya, untuk menyatakan kekuasaan penguasa yang tidak
bertepi terhadap rakyat, tidak dinyatakan terus terang tetapi disebut
dengan langit menyungkup kepala atau mendebik mata pedang. Manusia yang buruk tingkahnya dilambang dengan haiwan-haiwan yang seperti beruk atau kera, umpamanya seperti beruk kena belacan; kera menegur tahinya; atau beruk jumpa pisang masak setandan. Oleh
sebab Melayu dan Islam merupakan sinonim, pegangan dalam agama Islam
turut digambarkan secara meluas dalam peribahasa Melayu. Misalnya anjing
dan babi yang haram di sisi Islam itu melambangkan orang tamak, jahat,
dan penuh dengan kehinaan. Contohnya melepaskan anjing tersepit, sesudah lepas, ia menggigit atau anjing mengulangi bangkai; bagai babi merasai gulai, dan seumpamanya.
Peribahasa terbit daripada pemerhatian dan pengalaman hidup rakyat
jelata dan para cendekiawan. Dalam masyarakat petani lahir peribahasa tidak serik dimakan tajak, esok lusa ke bendang jua. Di kalangan nelayan pula ada peribahasa lautan mana yang tidak bergelombang; ikan di laut asam di darat; dan kalau kail panjang sejengkal jangan lautan hendak diduga. Cendekiawan yang terlibat menyebarkan ilmu akan sentiasa memberi tunjuk ajar dan kata-katanya menjadi ikutan, umpamanya jangan ditentang matahari; buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali,dan syak fasik yakin salih, batu jadi juadah.
Al-Quran dan hadis turut memberi sumbangan kepada peribahasa Melayu, contohnya ilmu yang tidak diamal ibarat pokok tidak berbuah dan ilmu tanpa agama, buta. Pemerhatian yang amat teliti dapat dilihat pada ketetapan makna peribahasanya, misalnya keluh kesah tidur di kasur; berkeruh di lapik penjemuran; atau batu yang bergolek tidak ditumbuhi lumut; berapa panjang lunjur, begitulah panjang selimut.
Kemajuan mendadak yang melanda masyarakat kita hari ini sedikit sebanyak
telah mengurangkan minat masyarakat terhadap penggunaan peribahasa. Hanya
segelintir di kalangan generasi muda hari ini tahu akan kegunaan
sesuatu peribahasa malah ada yang tidak tahu langsung tentang kewujudan
peribahasa tersebut. Lebih menyedihkan ada sesetengah pihak cuba
mengubah bunyi dan makna peribahasa, kononnya untuk menyesuaikan dengan
zaman, misalnya biar lambat asal selamat dijadikan biar cepat asal selamat, hutang budi dibawa mati ditukar kepada hutangn budi tergadai body dan
banyak lagi. Sebenarnya pengubahsuaian itu telah merosakkan makna dan
matlamat sebenar sesuatu peribahasa dan menghilangkan keindahan serta
kebijaksanaan peribahasa tersebut. tidak salah kalau mahu mencipta
kata-kata hikmat tetapi biarlah yang betul-betul baru, bukan diubah suai
daripada yang sedia ada.
-SAPINAH HAJI SAID-
Kamus Peribahasa Melayu
No comments:
Post a Comment