Peribahasa mengalami evolusi dari
masa ke semasa. Ciptaan yang memakan masa beratus-ratus tahun, mengalami dugaan
masa dan perubahan. Melalui proses evolusi ini, peribahasa akhirnya diterima
pakai hingga ke zaman ini kerana keindahan bahasanya yang tepat dan berkesan
dari segi pengertiannya. Selain itu, peribahasa mudah diingat, serta menjadi
pegangan dan buah pertuturan yang diselitkan sama ada di dalam pertuturan formal
mahupun tidak. Melalui proses ini, peribahasa diperturunkan daripada satu
generasi ke satu generasi sehingga ke abad ini.
Seperti zaman dahulu, peribahasa
masih lagi digunakan dengan tujuan mengajar, mendidik, menyindir serta menegur
seseorang ataupun masyarakat. Pada zaman ini pula, terdapat beberapa orang ahli
bahasa yang giat mengkaji semula peribahasa-peribahasa lama kerana nilai-nilai
tersebut. Justeru, nilai estetika yang amat tinggi menyebabkan penggunaan peribahasa
masih dapat dipertahankan hingga ke kini.
Antara sebab-sebab peribahasa
dapat bertahan sehingga kini ialah terdapat unsur-unsur kesusasteraan seperti
intelek, imaginasi dan emosi yang terkandung di dalam sesebuah peribahasa. Jika
ditinjau dengan lebih mendalam, terdapat banyak aspek yang mempamerkan ketinggian
pemikiran masyarakat Melayu. Terdapat banyak peribahasa Melayu yang menyentuh aspek
ekonomi (seperti konsep rezeki), sosial (seperti nilai budaya, konsep sains dan
teknologi)dan juga aspek politik (seperti konsep undang-undang, peraturan dan
pentadbiran).
Sebelum masyarakat dahulu mempunyai
undang-undang ‘pidata dan pidana’ seperti sekarang, corak kehidupan mereka
diaturkan dengan pelbagai jenis peribahasa. Jikalau dikaji semula pada zaman
ini, ada juga peribahasa yang tidak lagi sesuai dengan zaman dan kemajuan
ilmu pengetahuan sekarang. Namun demikian, ada peribahasa yang dianggap tidak
relevan pada masa kini tetapi mempunyai makna yang amat mendalam. Seperti contoh
peribahasa “biar mati anak, jangan mati adat”. Ada yang berpendapat bahawa
peribahasa ini tidak lagi relevan pada masa kini kerana mengapa seorang anak
yang merupakan cahaya mata harus dibiarkan mati dan adat harus diteruskan. Jika
kita melihat peribahasa ini daripada perspektif yang berbeza, kita boleh dapati
bahawa‘adat’ di sini digunakan sebagai undang-undang dan sekiranya seseorang
anak itu telah melanggar undang-undang, seorang ketua tidak seharusnya
membebaskan anak tersebut daripada kesalahan yang telah dilakukannya. ‘Mati’
pula tidak bermaksud anak itu harus dihukum mati sekiranya ia bersalah tetapi ia
membawa maksud menerima padah atau pun akibat atas apa yang telah dilakukannya.
Peribahasa juga memainkan peranan
dalam perkembangan budaya masyarakat pada zaman-zaman yang berbeza. Peribahasa
hidup dan berkembang daripada satu generasi ke satu generasi dengan bentuknya
yang tersendiri iaitu secara lisan yang kemudiannya terjelma pula dalam bentuk
tulisan. Dalam proses evolusi dan difusi kebudayaan, tradisi lisan berubah
secara perlahan, menghasilkan suatu bentuk perubahan dari bentuknya yang asal
dan dalam mengalami proses itu juga peribahasa telah terdedah kepada perubahan
tanpa sebarang sekatan dan kawalan. Ini dimungkinkan oleh sikap masyarakat itu
sendiri yang sentiasa cenderung untuk melakukan perubahan kepada budaya
tradisinya dengan harapan dapat menarik perhatian dan menghiburkan
masyarakatnya.
Kesimpulan
Memang tidak dapat disangkal lagi
bahawa peribahasa memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat Melayu
hingga ke saat ini. Peribahasa merupakan salah satu cabang bahasa terpenting
dalam pembelajaran bahasa Melayu. Budaya Melayu yang penuh dengan kesantunan
dan kehalusan budi pekerti juga turut terserlah melalui penciptaan peribahasa. Justeru,
peribahasa menjadi khazanah budaya dan bahasa Melayu yang mempunyai nilai
estetika tinggi. Penggunaannya yang meluas secara tulisan atau pun pertuturan
masih kekal relevan dalam konteks masyarakat Melayu hingga kini. Peribahasa
mengandungi pelbagai nasihat, ilmu serta unsur-unsur didaktik untuk masyarakat
umum. Justeru, setiap individu Melayu harus memainkan peranan aktif untuk
memastikan penggunaan serta keaslian peribahasa tetap dipelihara. Segala nilai
murni dalam setiap peribahasa yang dicipta itu dapat dihayati dan direnungi
demi kesejahteraan kita bersama. Bak kata pepatah, bahasa dijunjung, budaya disanjung.
Peribahasa adalah cerminan akal budi dan lambang jati diri orang Melayu.
-Afizah, Fatin, Nisfawati,
Khairunnisa, Shahidah, Sopianti, Hazurah-
(Aktivis Jurnal Akademik Jilid
III 2003)
Tibe
ReplyDelete