Setiap
bangsa mempunyai peribahasa yang mencerminkan watak sesuatu bangsa itu. Begitu
juga dengan peribahasa Melayu yang merupakan salah satu cabang sastera lama
yang tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas. Peribahasa terbit dengan
tujuan didaktik untuk masyarakat pada ketika itu. Peribahasa lebih kerap
digunakan ketika itu kerana kekata yang terkandung di dalamnya membawa maksud
yang tepat malahan kias ibaratnya agak tajam serta susunan kata yang begitu
teratur, ringkas dan padat. Menurut Za’ ba (1962,165), peribahasa berfungsi
untuk perkara berikut:
•Menghiasi
karangan dan percakapan.
•Menguatkan
tujuan karangan atau percakapan.
•Boleh
dijadikan pedoman hidup kerana isinya yang
besar dan luas.
Peribahasa
menggambarkan tasawwur atau ‘world view’ masyarakat ataupun bangsa yang mendukungnya,
sekaligus menyatakan pengalaman hidup yang telah dilalui serta corak kehidupan
sesuatu bangsa itu secara keseluruhan. Oleh yang demikian, isi dan tema
peribahasa yang dibicarakan disifatkan sebagai cerminan pandangan dunia serta
etos iaitu nilai masyarakat Melayu, khususnya dalam konteks pemakaian
peribahasanya. Etos ini dapat dijelaskan dengan lebih lanjut lagi apabila makna
sesuatu peribahasa itu diaplikasikan dan dipraktikkan ke dalam kehidupan
seharian sesuatu masyarakat itu seperti dalam contoh-contoh berikut:
a)Berbudi dan berjasa
Kehidupan
masyarakat Melayu tradisional memang kaya dengan budi bicara dan adat tradisi. Sesuatu
budi yang telah diberikan secara jujur seperti melepaskan kesukaran orang lain,
bantuan dan kasih sayang dalam hidup berkeluarga dan berjiran akan senantiasa
dikenang dari hidup hingga ke akhir hayat. Lantaran, timbul peribahasa:
i. Hancur badan
dikandung tanah
Budi yang baik dikenang juga.
ii. Hutang emas boleh
dibayar
Hutang budi dibawa mati
iii. Muka berpandangan
Budi kedapatanKasih bak lama juga
Budi
berkait erat dengan jasa. Budi dan jasa lengkap melengkapi antara satu sama
lain. Budi adalah jasa dan jasa adalah budi. Tidak mungkin seseorang dapat
dianggap membuat jasa jika dia tidak berbudi. Setiap anggota masyarakat ingin
membuat jasa yang termampu olehnya kerana jasa serta namanya akan sentiasa
dikenang walaupun setelah dia meninggal dunia.
i. Hidup kayu berubah
Hidup manusia biar berjasa.
ii. Kayu mati
berpunggur
Manusia mati biar bernama.
iii. Harimau mati
tinggal belangnya
Gajah mati tinggal tulangnya
Manusia mati tinggalkan nama.
b)Merendah
diri
Merendah
diri dan bertimbang rasa juga tergolong sebagai budi. Orang yang memiliki
ketinggian budi bahasa, maka kata-katanya itu tidak akan meninggi serta tidak
mungkir janji.
i. Bawa resmi padi;
Makin berisi makin merunduk
Jangan bawa resmi lalang
Makin berisi makin jegang.
ii. Berfikir sebelum
berkata
Berunding sebelum dibuat.
c)Menuntut pelajaran
Masyarakat
Melayu sememangnya menyedari peri pentingnya ilmu pengetahuan. Masyarakat Melayu
lama berpendapat bahawa menuntut ilmu atau belajar tidak semestinya secara
formal. Perkara ini masih boleh diraih melalui pengalaman, penelitian,
sendirian ataupun melalui khabar-khabar yang disebarluaskan. Orang yang
berpelajaran akan mendapat kejayaan dan kedudukan yang tinggi dalam hidup sementara
mereka yang tidak pula, akan dipandang hina dan dianggap sebagai sampah masyarakat.
Ini dapat dilihat melalui beberapa contoh peribahasa yang tercipta.
i. Kurang wang
ringgit boleh dicari
Kurang akal fikiran habis bicara.
ii. Arang habis besi
binasa
Tukang bekerja penat sahaja.
iii. Berguru kepalang
ajar
Bagai bunga kembang tak jadi
d)Bekerja kuat dan
berjimat-cermat
Kepekaan
masyarakat terhadap ekonomi, penghasilan dan pendapatan daripada usaha yang bersungguh-sungguh
dan berjimat-cermat jelas tergambar dalam pelbagai peribahasa yang menekankan
kepentingan berjimat-cermat. Sikap yang baik ini dipuji sementara sikap yang bertentangan
dikecam, seperti dalam contoh berikut:
i. Sehari selembar
benang
Lama-lama menjadi kain.
ii. Ditangkap buaya
nampak riaknya
Ditangkap malas tak bertanda.
iii. Berhemat sebelum
habis
Sediakan payung sebelum hujan.
iv. Besar pasak dari
tiang
Besar sendal dari gelegar.
v. Sekali merengkuh
dayung
Dua tiga pulau terlangsung
Sekali mengorak pura
Dua tiga hutang langsai
e)Taat setia dan menghormati
undang-undang
Sikap
taat setia dan kasih yang tiada berbelah bahagi kepada negera dan raja yang
memerintah jelas terakam dalam banyak peribahasa. Sesebuah kerajaan,
perlembagaan, perundangan atau seorang pembesar, menyedari akan kewujudan satu
‘waad’ dengan yang diperintahnya. Kerajaan harus bersikap adil demi menjalin
hubungan baik dengan yang diperintah. Sesebuah kerajaan juga harus mengetepikan
kepentingan sendiri demi melaksanakan undang-undang yang dipertanggungjawabkan
kepadanya, seperti dalam contoh berikut:
i. Raja adil raja
disembah
Raja zalim raja disanggah.
ii. Biar mati anak
Jangan mati adat.
iii. Hidup dikandung
adat
Mati dikandung tanah.
iv. Di mana bumi dipijak
Di situ langit dijunjung.
v. Bagai pucuk ru:
Ke mana angin keras
Ke sana ia berpihak.
vi. Hujan emas di negeri
orang
Hujan keris lembing di negeri sendiri
Baik juga di negeri sendiri.
vii. Penohok kawan
seiring
Penggunting dalam lipatan.
Contoh-contoh
dan penerangan di atas jelas menunjukkan sikap dan nilai masyarakat Melayu yang
tinggi. Sikap dan nilai masyarakat terhadap sesuatu aspek hidup itu tidak
semata-mata sebagai pengucapan tetapi juga dijadikan pegangan serta diamalkan
dalam kehidupan sehari-hari, menjadikannya sebagai sesuatu yang sakral. Menurut
Pak Haji Tenas Effendy, seorang budayan Riau, peribahasa berfungsi sebagai alat
untuk menasihati dan memberi arahan yang bertepatan serta bersesuaian dengan
peri hidup setiap lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa. Peribahasa yang kaya
dengan segala macam tuntutan dan nasihat merupakan cerminan kepada keaslian
budi bicara masyarakat Melayu yang sejak azali lagi sesungguhnya terkenal
dengan kekayaan budi pekerti dan nilai-nilai kemanusiaan. Peribahasa ini juga
merupakan asas-asas kemelayuan yang menyintai kedamaian sekaligus mengajak
semua untuk hidup rukun dan saling hormat-menghormati agar tidak membawa kepada
kerosakan kepada diri sendiri mahupun orang lain dan alam sekitarnya.
Peribahasa
juga digunakan untuk mengindahkan wacana. Penggunaan peribahasa yang sesuai akan
menambahkan lagi keindahan sesebuah wacana dan akan memperlihatkan keberkesanannya
terutama di dalam penghasilan genre-genre penulisan. Genre-genre penulisan yang
mengandungi peribahasa dapat menjana minda dan pemikiran golongan pembaca agar menjadi
lebih kritis dan kreatif. Memang pada umumnya semua peribahasa mengandungi tema
didaktik iaitu dengan maksud mengajar dan mengingatkan anggota-anggota
masyarakat dalam pelbagai aspek kehidupan. Bagaimanapun terdapat
ungkapan-ungkapan tertentu yang khusus merujuk kepada sesuatu bidang tertentu,
misalnya, dalam mengingatkan pelbagai kemungkinan yang akan datang, membuat
pilihan dan bertindak, berhutang, meminjam dan memberi pinjam dan sebagainya.
Contoh berikut menjelaskan:
i. Ingat-ingat yang
di atas
Kelak di bawah akan menimpa.
ii. Hutang kajang
belum langsai
Hutang samir sudah tiba pula
iii. Ibarat kain tengah
empat
Elak ke atas bawah terbuka
Elak ke bawah atas terbuka.
Sebahagian
besar pengajaran dapat diraih melalui pengalaman hidup. Kehidupan telah mengajar
manusia supaya berwaspada dan berfikir sebelum bertindak supaya tidak menyesal pada
kemudian hari. Pengajaran in terakam dalam peribahasa seperti di bawah:
i. Sesal dahulu pendapatan
Sesal kemudian tiada berguna.
ii. Lepas di tangan
jangan diharap
Orang pulang jangan dinanti
Mulut manis jangan didengar.
Mulut manis jangan didengar.
Kesimpulannya,
peribahasa merupakan cerminan peradaban sekaligus lambang jati diri masyarakat
Melayu. Peribahasa dapat dijadikan pegangan atau panduan di dalam kehidupan seseorang
kerana banyak peribahasa mengandungi pengajaran yang tidak bercanggah dengan anutan
agama, yang sentiasa mengajar manusia untuk mencari dan menganjurkan kebenaran,
kemuliaan dan menegakkan yang hak. Peribahasa juga pernah berfungsi sebagai ‘oral
constitution’ atau undang-undang lisan kepada masyarakat Melayu tradisional.
Oleh itu, peribahasa juga dapat dimanfaatkan oleh generasi sekarang dan masa
depan sebagai pegangan dan panduan hidup.
-Afizah, Fatin, Nisfawati, Khairunnisa, Shahidah, Sopianti, Hazurah-
(Aktivis Jurnal Akademik Jilid III 2003)
Maklumat yang lengkap dan jelas.
ReplyDeleteterima kasih cikgu,berolehlah banyak ilmu setelah membaca teks ini
ReplyDeletePeribahasa supaya samar- samar tidak mudah dimengerti secara cepat. Harus dipahami makna tak tersiratnya
ReplyDeleteadakah kepentingan pennggunaan peribahasa sama dengan fungsi peribahasa?
ReplyDeleteBaik
ReplyDelete